(063) 162 5601

school1bucha@bigmir.net

Україна, Київська область,

м. Буча, вул. А.Михайловського, 74

Демократична школа

Як самоврядування Бучанської ЗОШ №1 набрало обертів, стало самостійним та ініціативним

Участь у проєкті “ДЕМОКРАТИЧНА ШКОЛА” призвела до незворотніх змін у діяльності органу учнівського самоврядування Бучанської ЗОШ №1 “Школярія”. Основна зміна полягала у  тому, що змінилася роль учнівського самоврядування: члени учнівського активу отримали можливість самостійно пропонувати певні заходи та кроки для поліпшення життя школи та реалізовувати їх. Більша кількість учнів отримала змогу долучитися до діяльності органу учнівського самоврядування, і, що саме важливе, були дуже зацікавлені в цьому.

“Діти стали залучені до процесу прийняття загальношкільних рішень. І ми почали більше усвідомлювати сутність проблем, що стоять перед колективом...не учительським, а нашим, спільним”, - зазначила Сафарян Аліса, голова учнівського самоврядування.

А Варя Боровська, учениця 9 класу, відмітила: “Відбулися дуже класні зміни у спілкуванні з вчителями. А ще змінилися відносини навіть між нами, учнями”.

“Школярія” 2019/2020

Раніше орган учнівського самоврядування, який складався із “формальних” лідерів класів (зачасту призначених класними керівниками) просто отримував завдання на тиждень від адміністрації школи. Без обговорень. Обміну думками. Просто отримували завдання - мали виконати. 

Великої потреби у змінах не відчували. Ніхто не  розумів, що все, що  відбувається - не є правильним. Усвідомлення змін почалося пізніше, ніж самі зміни. “Ті демократичні інструменти, якими нас озброїли вчителі та учні - учасники проєкту після впровадження програми, запрацювали раніше, ніж ми це змогли зрозуміти”, - ділиться враженнями ще один лідер самоврядування, Діана Григор’єва. 

На засіданнях учнівського самоврядування Варвара, Настя і Аліса (учасники робочих зустрічей і тренінгів із тренерами програми) постійно розповідали про найкращі приклади з інших закладів, учасників програми “Демократична школа” та ініціювали зміни в нашій школі.

Мабуть, почалося все з опитування дітей, щодо доцільності шкільної форми. Саме тоді, коли думка учнів стала на одні ваги з думкою батьків і педагогів, вони усвідомили свою важливість. Кожна група учасників освітнього процесу (батьки, діти, педагоги) мали висловитися “за” чи “проти” шкільної форми. Анкетування учнів здійснювали члени “Школярії”. Педагоги обговорили це питання на педагогічній раді. Серед батьків адміністрація школи провела онлайн-опитування. Результати обговорень голова учнівського самоврядування, директор школи та голова батьківської ради представили на Раді школи.  Більшість учнів були проти шкільної форми. Завдяки єдності думок вчителів і дітей обов’язкова шкільна форма була відмінена. Учні розробили рекомендації до зовнішнього вигляду школярів.

Анкетування учнів щодо шкільної форми

Потім пішли щотижневі засідання учнівського самоврядування, куди запрошували не лише лідерів класів, а й усіх зацікавлених осіб. І хай в цьому органі не був представлений кожен клас, та він складався суто із дітей, що хотіли щось змінити.  Поступово почали проводити не настановчу зустріч з педагогом-організатором, а дійсно засідання, де ініціаторами заходів стали діти. Дуже активну позицію зайняла нова голова “Школярії” Аліса Сафарян.

Так, було ініційовано та проведено учнями змагання “Nerf fest”, до якого було залучено близько 170 школярів. Несподіванкою для вчителів стало святкування Хелловіну. Це свято зібрало близько 240 учнів. Наступною стала акція зі збору коштів для лікування хвороби колишньої учениці, юнної бучанської поетеси. Діти провели розпродаж її поетичних збірок. Спільними зусиллями батьків, учнів, вчителів та громади міста було зібрано 24000 грн. 

Святкування Xalloween

Учні також ініціювали перегляд фільмів, тематику яких обирали голосуванням.Спочатку збиралися пропозиції у скриньку, яка була розміщена у коридорі, а потім на засіданні “Школярії” лідери визначали за кількістю голосів фільм-переможець. Так для першого перегляду було обрано “Останній подарунок”, наступним став “Одержимість” Дам’єна Шазеля.  “Безкоштовний попкорн, смаколики, крісла-мішки на підлозі, хороший фільм - що може бути кращим для закінчення робочого тижня?” - зазначила Аліса Сафарян.

Після перегляду відбулося обговорення головної ідеї фільмів, моментів, які найбільше сподобалися/не сподобалися дітям. Кожен кіносеанс збирав в середньому 30-40 учнів.

Також по-новому пройшов День самоврядування напередодні Дня Учителя. Актив учнівського самоврядування замість традиційного концерту підготував квест по станціям для педагогів школи. Частина старшокласників проводила уроки, а частина були задіяні на станціях. Здебільшого завдання були на згуртування колективу: зібрати вежу із стаканчиків за допомогою мотузочок, пройти “мінне поле” із зав’язаними очима, орієнтуючись на підказки колег, намалювати школу майбутнього, заспівати та затанцювати.

День самоврядування

“Важко, коли звикла все контролювати, віддати повністю кермо влади в руки дітей. Важко, але неймовірно весело та цікаво”- поділилася враженнями  від свята директорка школи Ольга Мохненко.  Закінчився День самоврядування спільним флешмобом учнів і вчителів. 

Учні також активно долучаються до роботи в Раді школи. Так на червневому засіданні Ради голова учнівського самоврядування запропонувала оновити освітній простір подвір’я та коридорів школи. Учні зібрали пропозиції до оформлення ігрових зон. Також долучилися до їх реалізації.

Все, що планували на сьогодні, ми виконали. В перспективі ми збираємося активізувати діяльність учнів через рекламну кампанію учнівського самоврядування. Таким чином кількісно і якісно збільшиться залучення дітей до роботи врядування. Крім того, ми плануємо створення груп за інтересами заради вирішення нагальних проблем школи та громади. Восени буде проведено опитування дітей щодо їх готовності активно долучитися до роботи ініціативних груп; напрямів їх діяльності; нагальних проблем, які діти бачать і можуть вирішити самостійно.

 

"Найскладніше почати діяти, все інше залежить тільки від наполегливості" (А.Ергарт).

Гаряча лінія